اعتماد به نفس برتر برای کسانی که قصد سخن گفتن در یک جمع را دارند ( اساتید ، معلمان ، و تمام سخنرانان

آمار مطالب

کل مطالب : 1892
کل نظرات : 71

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 58
باردید دیروز : 3659
بازدید هفته : 5954
بازدید ماه : 5719
بازدید سال : 84847
بازدید کلی : 409545
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : سید محمد سیداصیل
تاریخ : چهار شنبه 12 شهريور 1393
نظرات

1-شیوه ی سخن روشنی  داشته باشید.

طرزبیان دقیق وواضح موجب قاطعیت واعتماد به نفس درشما خواهد شد . بنابراین تمام تلاش خود را برای بهتر کردن طرز بیان خود به کارگیرید . کلمات را محکم و واضح بیان کنید . تلفظ نکردن برخی حروف به خصوص درآخرکلمات نشان دهنده ی عصبی بودن واضطراب شماست . افراد با اعتماد به نفس کلمات را واضح بیان می کنند.

2- صدای خود را تنظیم کنید 

افراد با اعتماد به نفس به راحتی شنیده می شوند . اگر خیلی آرام صحبت کنید ، مخاطبان فکر می کنند شما مضطرب هستید حتی اگرواقعا اینطورنباشد ویا فکرمی کنند مطلب شما چندان مهم نیست . صدای خود را بالا ببرید تا به راحتی شنیده شوید . از صدای خود نترسید بلند صحبت کنید . اگر این کار برایتان سخت است درخواست میکروفون کنید ویا با دیدن یک سخنران  از اویاد بگیرید که  چطور بلند صحبت کنید. صدای شما نباید طوری باشد که مخاطبان مجبور شوند گوش های خود را تیزکنند تا بتوانند صدای شما را بشنوند . بلند صحبت کنید تا مطمین به نظربرسید.

3- ایجاد وقفه :

درصحبت کردن عجله نکنید . گاهی اوقات وقفه ای ایجاد نمایید . البته ممکن است به نظرشما چندان خوشایند نباشد ولی با ایجاد وقفه ، مخاطبان فرصت لازم برای دریافت آنچه را که شما بیان کرده اید پیدا خواهند کرد. هرچه مخاطبان بیشترباشند مدت زمان وقفه ی شما نیزباید طولانی تر باشد . افراد با اعتماد به نفس در طی صحبت هایشان وقفه دارند وبرای آنها این کارامری عادی است .

4- جمله ی خود را با توقفی کوتاه که نشان دهنده ی نقطه است به پایان برید:

به جای اینکه با عجله وبدون وقفه صحبت کنید، هرجمله را ازجمله ی بعدی به طورواضح جدا کنید. گاهی اوقات وقتی افراد عصبی ونگران هستند به جای اینکه با توقفی کوتاه درپایان جمله ، نشان دهند که جمله آنها  به پایان رسیده است . کلماتی چون اِ ......هوم .....یا کلماتی که تکیه کلام آنهاست مثل درواقع ...مثلا ...را بین عبارات خود وارد می نمایند وبا اینکارهمه ی جملات  آنها پیوسته به نظرمی رسد. اینکارباعث کاهش تاثیرصحبت های شما برروی مخاطبان می گردد. به خودتان اطمینان دهید که آنچه راگفته اید آنقدرخوب بوده که بتوانید پس از آن توقفی داشته باشید . قبل از شروع جمله ی بعدی ، کمی صبرکنید . فضای بین جملات خود را با هیچ چیز به جزسکوت پرنکنید . این سکوت زمانی است برای فکرکردن شما ، با رسیدن به پایان جمله ، توقف کنید.

5- سرعت صحبت های خود را کنترل نمایید .

صصبت های همراه با تشویش واضطراب معمولا تند وبی وقفه هستند  . بعضی از سخنرانان یک نفس وبا شتاب به صحبت های خود ادامه می دهند درحالی که سخنرانان با اعتماد به نفس سرعت مناسبی را رعایت می کنند  حتی برخی از آنها خیلی آرام صحبت می کنند وبا پایین آوردن سرعت دربعضی ازکلمات اهمیت آنها را آشکارمی سازند. بنابراین با تند صحبت کردن ، پیام های مهم وبا اهمیت نا دیده گرفته می شوند با کم وزیاد کردن صدای خود هم شما مطمین به نظرخواهید رسید وهم کلماتی را که بیان می کنید با اهمیت به نظرخواهند رسید.

6- دستور زبان را رعایت کنید ازصرف های مختلف استفاده کنید:

اگر یکنواخت صحبت کنید مخاطبان خسته خواهند شد سعی کنید درصدایتان تنوع ایجاد نمایید کلمات را هم با صدای بلند وهم آرام بیان کنید وصدای خود را کم وزیاد کنید به بیان دیگر به کلمات خود نور وسایه بدهید . اگر چیزی را که بیان می کنید مهم است آن را به گونه ای بیان کنید که این اهمیت درآن مشخص باشد ، کم وزیاد کردن صدا ، آن را از یکنواختی خارج می سازد وتوجه مخاطبان را جلب می نماید.

7- درآخر جملات صدایتان را پایین بیاورید:

اگر نامطمین باشید ، صدایتان درآخرجمله ، بالا می رود وجمله ی شما سوالی به نظرخواهد رسید ، بالا بردن صدا درآخرجملات درحالی که جمله ی شما خبری ویا امری است موجب می شود تا شما نا مطمین به نظربرسید. به عنوان مثال اگر به گویندگان اخبارتلویزیون نگاه کرده باشید متوجه می شوید که آنها با پایین آوردن صدای خود در آخرجملات ، قدرت واهمیت خبررانشان می دهند ، حتی اگر خبری هیجان انگیزباشد باید صدا درآخر جمله ی پایین آید تا اعتماد به نفس شما حفظ شود واهمیت خبرآشکارگردد.

 

منبع : راشل گرین

 

رفع فوری استرس و اضطراب و دلشوره قبل ازسخنرانی و مجریگری ازستایش تاجیک

 


اگرقبل ازسخنرانی و مجری گری یا در هر مکانی که قراراست در جمعی صحبت کنید دچار استرس و دلشوره  گشتید نکات زیر کمک شایانی به شما خواهد کرد:

1-   قبل از سخنرانی یا اجرای خود با شخصی همکارو با تجربه در مورد متن اجرا و سخنرانی خود حرف بزنید.

2- به مدت چند دقیقه ازمکان سخنرانی یا سالن همایش خارج شوید.

3-   این تمرینات آرام سازی را در چند دقیقه جایی که کسی شما را نبیند انجام دهید مثل داخل ماشین یا هر جایی که فکر می کنید تنها هستید.

 

بنشنید اول چند نفس عمیق بکشید پشت خود را صاف کنید و کف پاها روی زمین قراردهید و دست ها را روی ران بگذارید دراین حال چند بار محکم چشم ها را ببندید و به آرامی باز کنید.

 

زبان خود را به سقف دهان فشارآورید و 5 ثانیه مکث و سپس رها کنید. 3 بار

 

شانه ها را بالا بکشید و عضلاتش را سفت کنید و بعد رها کنید.3 بار

 

دست ها را مشت کنید و ساعد را روی بازو قرار دهید و فشار دهید و بعد رها کنید. 3بار

4-   اگر در جایی هستید که همه ممکن است شما را ببینند فقط 5 بارنفس عمیق بکشید و آرام از دهان خارج کنید (دم و بازدم )

حالا آرامش را حس کنید ، اجرای خوبی داشته باشید.

 

 

نکته معجزه آفرین درباب تقویت عزت نفس

 

تجربه ، دانشگاه خوبی است اما حیف که شهریه آن بسیارگران ا ست ! برای اینکه به جمع مجریان گلوبال مجری بپیوندید تا می توانید تجربه نمائید ، هیچ استادی بهتر از تجربه نیست .

10 نکته برای تقویت عزت نفس :

1- با افرادی که نسبت به خود احساس بدی دارند پیوند برقرارنکنید .

2- رفتار غیرمنطقی افراد را توجیه نکنید

3- با کسانی که به حال خودشان هم سودمند نیستند معاشرت و دوستی نکنید

4- خیلی سریع و کلیشه ای در مورد دیگران قضاوت و داوری نکنید.

5- شما آزادید که درتمام دوران زندگی افکارت را تغییر دهی ونه بگویی و احساس حقیقی ات را آشکارکنی !

6- آنچه مناسب شما نیست مطمئنا مناسب هم نوع شما هم نیست !

7- بیش از توانتان فداکاری نکنید!

8- به نظر دیگران در مورد خودتان اصلا اهمیت ندهید!

 

منبع:http://www.globalmojri.com


تعداد بازدید از این مطلب: 508
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








********به وبلاگ من خوش آمدید********* خدایا مرا ببخش / مرا فهمی ده تا فرامین وحکمت هایت را درک کنم/ و مرا فرصتی دیگر برای بهتر بودن ده تا دستهاو زبان تو شوم . آمین یا رب العالمین


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود